Brak dostępu do systemu BDO
Jak odzyskać hasło do BDO — zdarzają się sytuacje, w których firma traci dostęp do systemu BDO. Może to wynikać z różnych przyczyn — jak zwykłe zapomnienie hasła po odejście kluczowego pracownika, który obsługiwał BDO dla danej organizacji. Żadna z zaistniałych sytuacji nie powoduje trwałej utraty dostępu do systemu BDO. W poniższym artykule wyjaśnię, jak odzyskać hasło oraz dostęp do systemu BDO.
Brak dostępu do systemu BDO wiąże się z brakiem możliwości złożenia sprawozdania rocznego, wniosku aktualizacyjnego, możliwości prowadzenia ewidencji odpadów czy przekazania odpadów do utylizacji.
Dostęp do systemu BDO – wyjaśnienie.
Poniżej kilka słów o sposobach dostępu do systemu BDO i nadawaniu ról poszczególnym użytkownikom.
Pierwszą osobą, która uzyskuje dostęp do systemu BDO jest osoba składająca wniosek o wpis do rejestru BDO. Osoba ta automatycznie uzyskuje status użytkownika głównego. Użytkownik główny może przydzielać dostęp do systemu kolejnym osobom oraz nadawać im odpowiednie uprawnienia.
Możliwość przydzielania dostępu do systemu BDO dla osób trzecich jest powszechną praktyką, gdyż wiele firm oddelegowuje obowiązek prowadzenia systemu pracownikom lub firmom zewnętrznym. W takich przypadkach często zdarza się, że właściciele firm nie mają założonego własnego konta w systemie. W przypadku, kiedy pracownik odchodzi z firmy lub kontakt z osobą zakładającą BDO urywa się, w firmie pojawia się problem – brak dostępu do systemu BDO.
Jak odzyskać hasło do BDO i dostęp do systemu BDO?
Gdy w danej organizacji zaistnieje jedna z wcześniej opisanych sytuacji, należy złożyć wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o nadanie nowego hasła. We wniosku należy ująć dane firmy, nr BDO, sposób dostarczenia hasła i podpis osoby upoważnionej do reprezentowania firmy.
Wniosek składany elektronicznie poprzez system ePUPAP jako pismo ogólne adresowane do naszego Urzędu Marszałkowskiego.
Poniżej wzór przykładowego wniosku o wygenerowanie nowych danych do logowania w systemie BDO, który przed wysłaniem należy uzupełnić i podpisać elektronicznie profilem zaufanym.
Odzyskiwanie dostępu do systemu BDO – dalsza procedura po otrzymaniu hasła tymczasowego?
W odpowiedzi na złożony wniosek Urząd Marszałkowski na wskazane we wniosku adres e-mail prześle hasło do przypisania konta podmiotu w systemie BDO.
Po otrzymaniu hasła należy zalogować się profilem zaufanym do systemu BDO przez stronę https://bdo.mos.gov.pl/. Następnie pojawi się komunikat: Czy chcesz przypisać konto podmiotu do użytkownika? Klikamy “PRZYPISZ KONTO PODMIOTU” i wpisujemy login, czyli nr rejestrowy BDO i tymczasowe hasło do BDO wygenerowane przez UM.
Po przypisaniu konta osoba logująca się uzyskuje pełny dostęp do systemu BDO firmy oraz status użytkownika głównego BDO.
Użytkownik główny może wygenerować dostęp do systemu BDO innym użytkownikom. Może utworzyć konto dla użytkownika podrzędnego, który ma możliwość wystawiania kart przekazania odpadów, prowadzenia kart ewidencji odpadów, przygotowywania wniosków oraz sprawozdań, nie ma możliwości jednak składania dokumentów przez system BDO.
Użytkownik główny może również tworzyć konta dla innych użytkowników głównych, którzy mogą korzystać z wszystkich funkcjonalności w systemie BDO jak i również mają możliwości składania dokumentów.
* powyższy artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (BDO).