W poniższym artykule chcę przybliżyć kwestie dotyczące opłaty recyklingowej i krótko odpowiedzieć na najczęstsze pytania z tym związane. Przede wszystkim opiszę, kogo dotyczy ta kwestia i jakie obowiązki z niej wynikają.
Co to jest opłata recyklingowa?
Opłata recyklingowa dotyczy przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego. Związana jest ona z wydawaniem toreb na zakupy dla swoich klientów. Co ważne, opłata dotyczy tylko toreb z tworzyw sztucznych, a torby papierowe są zwolnione z takiej opłaty.
Każdy przedsiębiorca wydający reklamówki powinien pobrać opłatę od swoich klientów za każdą wydaną torbę z tworzywa sztucznego.
Wysokość opłaty recyklingowej wynosi 20 groszy netto za każdą wydaną reklamówkę. Pobrane opłaty za torebki należy przekazywać do urzędu marszałkowskiego. Do opłaty można doliczyć również koszt samej reklamówki, ale przedsiębiorca rozlicza się tylko ze wspomnianej opłaty recyklingowej.
Czy zrywki podlegają opłacie recyklingowej?
Tak zwane zrywki, czyli torby o grubości poniżej 15 mikrometrów nie podlegają opłacie recyklingowej tylko w przypadku gdy są udostępniane do pakowania żywności sprzedawanej luzem, co ma zapobiegać w marnowaniu żywności.
Urząd marszałkowski a opłata recyklingowa
Zgodnie z Ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, opłaty recyklingowe pobrane za wydane reklamówki należy wnieść do urzędu marszałkowskiego właściwego dla miejsca prowadzenia działalności, w którym reklamówki zostały wydane. Opłaty recyklingowe rozlicza się kwartalnie, a termin uiszczania opłat za wydane reklamówki wyznaczony jest do 15 dnia miesiąca następującego po danym kwartale.
Opłata recyklingowa – ważne!
Pamiętaj aby pobierać opłatę recyklingową od Twoich klientów za wydane reklamówki zakupowe.
BDO a opłata recyklingowa
Obowiązki właścicieli jednostek handlu detalicznego i hurtowego nie kończą się na pobieraniu i odprowadzaniu opłat do urzędu. Dodatkowo przedsiębiorcy muszą wywiązać się z obowiązków związanych z rejestrem BDO, czyli Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami.
Zgodnie z przepisami przedsiębiorca jest zobowiązany do złożenia sprawozdania w BDO raz w roku do dnia 15 marca za rok poprzedni. W sprawozdaniu takim uwzględnia się ilość zakupionych i wydanych reklamówek w danym roku z podziałem na ich grubość. W sprawozdaniu wyszczególniamy trzy przedziały grubości toreb z tworzywa sztucznego:
- poniżej 15 mikrometrów
- od 15 do 49 mikrometrów
- powyżej 50 mikrometrów
Ustawodawca nakłada również na przedsiębiorców obowiązek prowadzenia ewidencji zakupionych oraz wydanych toreb jednorazowych. Ważne jest aby ewidencję prowadzić na bierząco i dbać o jej zgodność ze stanem faktycznym. Na podstawie rzetelne prowadzonej ewidencji łatwiej będzie przygotować sprawozdanie roczne oraz wyliczyć należne opłaty do urzędu marszałkowskiego.
Kary za brak opłaty recyklingowej
Zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, przedsiębiorca, który nie pobiera opłaty recyklingowej za wydane reklamówki z tworzywa sztucznego, podlega karze pieniężnej wynoszącej od 500 do 20 000 złotych.
Dlatego nie warto bagatelizować tego obowiązku i jak najszybciej zadbać o pobranie opłaty recyklingowej w sklepie czy hurtowni.
* powyższy artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (DBO)