Rejestr BDO co to jest?
BDO, czyli Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami — długa nazwa mówiąca bardzo niewiele.
Do rzeczy! Rejestr BDO został utworzony, by wspierać organy inspekcji środowiska. Ułatwia kontrolowanie tego, jakie i w jakiej ilości zostały wprowadzone na rynek opakowania, produkty oraz jakie odpady wytwarzamy i co się z nimi dalej dzieje.
Rejestr BDO nie jest dla przedsiębiorcy żadnym ułatwieniem, wręcz przeciwnie. To dodatkowy obowiązek, który jest tak naprawdę dużym wyzwaniem.
Wpis do rejestru BDO jest obowiązkowy dla wielu firm wytwarzających, transportujących i magazynujących odpady, a także dla firm wprowadzających na rynek produkty, produkty w opakowaniach lub opakowania.
Rejestr BDO — kto powinien uzyskać wpis
Wymóg wpisu do rejestru nie dotyczy tylko zakładów produkcyjnych, zarządców nieruchomości czy firm komunalnych. Rejestr BDO dotyczy także mniejszych przedsiębiorców prowadzonych popularne działalności takie jak.:
- warsztatów mechanicznych,
- gabinetów kosmetycznych,
- sklepów wydających torby z tworzywa sztucznego,
- sklepów internetowych pakujących i wysyłających swoje towary,
- restauracji i firm cateringowych,
- firm budowlanych,
- importerzy i dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia
- eksporterzy
Jeżeli nie jesteś pewny czy powinieneś zarejestrować się w systemie, zapraszam do indywidualnych konsultacji BDO. Chętnie pomogę rozwiać Twoje wątpliwości!
Rejestr BDO – Pamiętaj!
Wymóg wpisu do rejestru nie dotyczy tylko zakładów produkcyjnych, zarządców nieruchomości czy firm komunalnych. Rejestr BDO dotyczy także mniejszych przedsiębiorców prowadzonych popularne działalności.
Rejestr BDO a prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu
Prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu w rejestrze jest bardzo nieodpowiedzialne. Ustawodawca przewidział karę od 5 tysięcy złotych do 1 miliona, dla tych którzy mimo tego, że powinni się zarejestrować, nie zrobili tego.
O rejestrze BDO zrobiło się głośno dopiero pod koniec 2019 r., wtedy został uruchomiony internetowy system rejestrowy, a przedsiębiorcy zaczęli dowiadywać się, że muszą złożyć wniosek o rejestrację. Po tej dacie również coraz szerzej zaczęła się rozprzestrzeniać informacja o obowiązku prowadzenia ewidencji oraz o konieczności składania corocznych sprawozdań związany z prowadzoną działalnością i prowadzonymi produktami, produktami w opakowaniach oraz wytworzonymi odpadami.
Jednak bardzo mało osób wie, że obowiązki te nie zostały nałożone na przedsiębiorcę w momencie powstania internetowego rejestru BDO czy po otrzymaniu indywidualnego numeru rejestrowego! Przedsiębiorcy wytwarzający odpady inne niż komunalne oraz wprowadzający produkty w opakowaniach, obowiązek składania sprawozdań i prowadzenia ewidencji mieli już od chwili wejścia w życie Ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r.
Oznacza to, że składając wniosek rejestracyjny i uzyskując numer BDO, przedsiębiorca jest zobowiązany do złożenia zaległych sprawozdań i wniesienia zaległych opłat wraz z odsetkami do 5 lat wstecz. Dobra wiadomość jest taka, że część przedsiębiorców została zwolniona z obowiązku wpisu do rejestru BDO. Zwolnienie jednak dotyczy tylko i wyłącznie wytwórców odpadów, którzy wytworzyli ilości i rodzaje odpadów znajdujące się w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzaju odpadów i ilości odpadów, dla który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
Ustawodawca niestety nie przewidział zwolnień dla wprowadzających produkty w opakowaniach. Dlatego też nie ma znaczenia to, czy wprowadziłeś 5 kg opakowań, czy 5 ton, zgodnie z ustawą masz obowiązek wpisania się do rejestru przed wprowadzeniem pierwszego opakowania na rynek.
Jak złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO?
Wpis do rejestru możesz uzyskać, logując się na stronie www.rejestr-bdo.mos.gov.pl, za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu. Po zalogowaniu zostaniesz przeniesiony do systemu. Po lewej stronie znajdziesz zakładkę WNIOSKI, po kliknięciu zakładkę, pojawi się nowa strona, a na górze strony przycisk + NOWY WNIOSEK. Tu będziesz mógł stworzyć wniosek rejestracyjny. W pierwszym kroku należy uzupełnić dane identyfikacyjne podmiotu składającego wniosek, w kolejnym kroku należy uzupełnić tabele, które dotyczą Twojej działalności.
Po złożeniu wniosku o wpis urząd ma 30 dni na nadanie indywidualnego numeru rejestrowego w BDO. Po uzyskaniu numeru będziesz mógł pracować już w systemie; wystawiać karty przekazania odpadu, prowadzić ewidencję i składać sprawozdania.
* powyższy artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (DBO)