BDO sklep internetowy — czyli kto jest wprowadzającym produkty w opakowaniach
Prowadzenie sklepów internetowych w przeważającej części wiąże się ze sprzedażą fizycznych produktów. W takich przypadkach sprzedaż internetowa finalizowana jest wysyłką towarów, do których dodatkowo używane są opakowania chroniące sprzedane przedmioty podczas transportu. W celach zabezpieczenia przesyłki najczęściej wykorzystuje się kartony tekturowe, folie stretch, koperty bąbelkowe czy foliopaki kurierskie.
Jeżeli w Twoim sklepie sprzedaż internetowa wiąże się z fizyczną wysyłką produktów, to według przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, jesteś zobowiązany do złożenia wniosku o nadanie numeru rejestrowego w BDO i rozliczania się z wprowadzonych opakowań. Warto wiedzieć, że numer rejestrowy powinno się mieć już w chwili pierwszej wysyłki. Więcej o bazie BDO można dowiedzieć się z mojego poprzedniego artykułu: Rejestr BDO – co to jest i jak się zarejestrować w systemie?
Sprzedaż internetowa a BDO — obowiązek rejestracji e commerce do BDO
BDO sklep internetowy — istnieje kilka głównych przesłanek zawartych w przepisach wg, których przedsiębiorca jest zobowiązany do uzyskania wpisu w bazie. Najważniejsze z nich w przypadku e-commerce to wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju produktu w opakowaniach — producent i sprzedawca. Wysyłanie towarów za granicę — eksporter. Wprowadzanie towarów na terenie polski przywiezionych z zagranicy — importer. Warto podkreślić, że importowanie elektroniki wiąże się dodatkowymi obowiązkami wykraczającymi poza podstawowe, przewidziane dla sprzedawców internetowych. Natomiast sprzedaż produktów wyłącznie cyfrowych nie będzie podlegała pod regulację BDO.
BDO w sklepie internetowym — musisz się zarejestrować gdy:
– jesteś pierwszym wprowadzającym na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
– realizujesz wysyłkę produktów w opakowaniach za granicę Polski,
– importujesz produkty w opakowaniach z zagranicy,
– importujesz ogólnie pojętą elektronikę
– wytwarzasz odpady inne niż komunalne.
BDO opakowania — czyli co zostanie zaklasyfikowane jako opakowanie
Przedsiębiorcy zastanawiają się, co właściwie należy uznać za opakowanie produktów. Niestety nie jest to tylko szeroko rozumiane pudełko, a wielu moich klientów jest zaskoczona, gdy dowiaduje się, że do opakowania należy zaliczyć nawet etykiety adresowe, które są naklejanie na przygotowane do wysyłki paczki. Ustawa natomiast bardzo dokładnie określa, co należy rozumieć jako opakowanie produktu. Uogólniając, będą to wszystkie materiały użyte do przygotowania wysyłki tj.:
- pudełka, koperty czy foliopaki kurierskie,
- wszelkiego rodzaju wypełniacze,
- folia stretch,
- taśma klejąca,
- etykiety.
Sklep internetowy a BDO — obowiązki wprowadzającego produkty w opakowaniach
Jeżeli Twoja działalność e commerce kwalifikuje się do rejestracji w BDO trzeba będzie się liczyć z dodatkowymi obowiązkami, które z tego tytułu wynikają. Ustawodawca nakłada na przedsiębiorcę następujące obowiązki:
1. Prowadzenie na bieżąco i rzetelnie ewidencji:
- opakowań użytych do wysyłki towarów,
- opakowań, w których importowano towary z zagranicy,
- opakowań eksportowanych razem z produktem.
2. Sprawozdanie o opakowaniach w BDO sklep internetowy
BDO opakowania — na podstawie prowadzonej ewidencji trzeba co roku przygotować i złożyć tzw. roczne sprawozdanie o produktach w opakowaniach. W sprawozdaniu o opakowaniach w BDO uwzględnia się m.in. masy wprowadzonych opakowań na terytorium polski, czy wywiezionych za granicę. Wylicza się również opłatę produktową oraz opłatę na kampanie edukacyjne, które trzeba uiścić do Urzędu Marszałkowskiego.
3. Uiszczanie raz w roku opłaty produktowej BDO oraz opłaty na kampanie edukacyjne
Sklep internetowy opłata produktowa — jeżeli nie prowadzisz odzysku oraz recyklingu wprowadzonych opakowań to jesteś zobowiązany do uiszczania odpowiednich opłat do Urzędu Marszałkowskiego. Opłaty te wylicza się za pomocą odpowiednich wzorów i uwzględnia się w nich masy wprowadzonych opakowań, ich wartość netto oraz przewidziane poziomy recyklingu i odzysku. Na wysokość opłaty ma też wpływ rodzaj danego opakowania.
4. Sprawozdanie z wytworzonych odpadów
Jeżeli w rozumieniu ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. twoja firma wytwarza odpady inne niż komunalne, to trzeba się zarejestrować w bazie o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami jako wytwórca odpadów.
5. Umieszczanie numeru BDO na dokumentach sprzedażowych
Zgodnie z obowiązującymi przepisami niektóre podmioty zarejestrowane w bazie BDO zobligowane są do umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach sporządzonych w związku z prowadzoną działalnością. Więcej o numerze BDO znajdziesz TUTAJ.
6. Uiszczanie opłaty rocznej za utrzymanie numeru BDO sklep internetowy
Opłata roczna powinna być uregulowana do końca lutego każdego roku. Wysokość opłaty uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa. Dla mikro przedsiębiorstwa, czyli takiego, które zatrudnia do 10 osób oraz nie przekracza 2 milionów euro rocznego obrotu netto, opłata wynosi 100 zł. Dla pozostałych przedsiębiorstw – 300 zł.
BDO sklep internetowy — kary za niedopełnienie obowiązków
Warto pamiętać o wszystkich wyżej wymienionych obowiązkach, gdyż ich nieprzestrzeganie może być kosztowne — kary wynoszą od 5 tysięcy złotych, a w skrajnych przypadkach mogą sięgać nawet 1 miliona.
Aby nie narażać się na niepotrzebne koszty i uniknąć kar przewidzianych przez ustawodawcę konieczne jest zadbanie podstawowe obowiązki podmiotu zarejestrowanego w BDO.
Podstawowe obowiązki podmiotu zarejestrowanego w BDO
- prawidłowy wpis w rejestrze BDO,
- składanie corocznych sprawozdań,
- dopilnowanie obowiązujących terminów,
- aktualizowanie wpisu w razie potrzeby,
- przestrzeganie obowiązujących przepisów z zakresu gospodarowania odpadami, wprowadzonymi produktami oraz opakowaniami,
- prowadzenie stosownej ewidencji
Jak widać obowiązków związanych z BDO i sklepem internetowym, z których trzeba się wywiązać, jest sporo. Jeżeli masz problemy z ich dopełnieniem lub po prostu nie masz na to czasu, chętnie Tobie pomogę. Zapraszam do kontaktu.
* powyższy artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (DBO)