BDO sklep internetowy — obowiązki wprowadzającego produkty w opakowaniach

by | 24 March 2022

BDO sklep internetowy — czyli kto jest wprowadzającym produkty w opakowaniach

Prowadzenie sklepów internetowych w przeważającej części wiąże się ze sprzedażą fizycznych produktów. W takich przypadkach sprzedaż internetowa finalizowana jest wysyłką towarów, do których dodatkowo używane są opakowania chroniące sprzedane przedmioty podczas transportu. W celach zabezpieczenia przesyłki najczęściej wykorzystuje się kartony tekturowe, folie stretch, koperty bąbelkowe czy foliopaki kurierskie.

Jeżeli w Twoim sklepie sprzedaż internetowa wiąże się z fizyczną wysyłką produktów, to według przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, jesteś zobowiązany do złożenia wniosku o nadanie numeru rejestrowego w BDO i rozliczania się z wprowadzonych opakowań. Warto wiedzieć, że numer rejestrowy powinno się mieć już w chwili pierwszej wysyłki. Więcej o bazie BDO można dowiedzieć się z mojego poprzedniego artykułu: Rejestr BDO – co to jest i jak się zarejestrować w systemie?

Sprzedaż internetowa a BDO — obowiązek rejestracji e commerce do BDO

BDO sklep internetowy — istnieje kilka głównych przesłanek zawartych w przepisach wg, których przedsiębiorca jest zobowiązany do uzyskania wpisu w bazie. Najważniejsze z nich w przypadku e-commerce to wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju produktu w opakowaniach — producent i sprzedawca. Wysyłanie towarów za granicę — eksporter. Wprowadzanie towarów na terenie polski przywiezionych z zagranicy — importer. Warto podkreślić, że importowanie elektroniki wiąże się dodatkowymi obowiązkami wykraczającymi poza podstawowe, przewidziane dla sprzedawców internetowych. Natomiast sprzedaż produktów wyłącznie cyfrowych nie będzie podlegała pod regulację BDO.

BDO SKLEP INTERNETOWY

BDO w sklepie internetowym — musisz się zarejestrować gdy:

– jesteś pierwszym wprowadzającym na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
– realizujesz wysyłkę produktów w opakowaniach za granicę Polski,
– importujesz produkty w opakowaniach z zagranicy,
– importujesz ogólnie pojętą elektronikę 
– wytwarzasz odpady inne niż komunalne.

BDO opakowania — czyli co zostanie zaklasyfikowane jako opakowanie

Przedsiębiorcy zastanawiają się, co właściwie należy uznać za opakowanie produktów. Niestety nie jest to tylko szeroko rozumiane pudełko, a wielu moich klientów jest zaskoczona, gdy dowiaduje się, że do opakowania należy zaliczyć nawet etykiety adresowe, które są naklejanie na przygotowane do wysyłki paczki. Ustawa natomiast bardzo dokładnie określa, co należy rozumieć jako opakowanie produktu. Uogólniając, będą to wszystkie materiały użyte do przygotowania wysyłki tj.:

  • pudełka, koperty czy foliopaki kurierskie,
  • wszelkiego rodzaju wypełniacze,
  • folia stretch, 
  • taśma klejąca,
  • etykiety.

Sklep internetowy a BDO — obowiązki wprowadzającego produkty w opakowaniach

Jeżeli Twoja działalność e commerce kwalifikuje się do rejestracji w BDO trzeba będzie się liczyć z dodatkowymi obowiązkami, które z tego tytułu wynikają. Ustawodawca nakłada na przedsiębiorcę następujące obowiązki:

1.  Prowadzenie na bieżąco i rzetelnie ewidencji:

  • opakowań użytych do wysyłki towarów, 
  • opakowań, w których importowano towary z zagranicy,
  • opakowań eksportowanych razem z produktem.

2. Sprawozdanie o opakowaniach w BDO sklep internetowy

BDO opakowania — na podstawie prowadzonej ewidencji trzeba co roku przygotować i złożyć tzw. roczne sprawozdanie o produktach w opakowaniach. W sprawozdaniu o opakowaniach w BDO uwzględnia się m.in. masy wprowadzonych opakowań na terytorium polski, czy wywiezionych za granicę. Wylicza się również opłatę produktową oraz opłatę na kampanie edukacyjne, które trzeba uiścić do Urzędu Marszałkowskiego.

3. Uiszczanie raz w roku opłaty produktowej BDO oraz opłaty na kampanie edukacyjne

Sklep internetowy opłata produktowa — jeżeli nie prowadzisz odzysku oraz recyklingu wprowadzonych opakowań to jesteś zobowiązany do uiszczania odpowiednich opłat do Urzędu Marszałkowskiego. Opłaty te wylicza się za pomocą odpowiednich wzorów i uwzględnia się w nich masy wprowadzonych opakowań, ich wartość netto oraz przewidziane poziomy recyklingu i odzysku. Na wysokość opłaty ma też wpływ rodzaj danego opakowania.

4. Sprawozdanie z wytworzonych odpadów 

Jeżeli w rozumieniu ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. twoja firma wytwarza odpady inne niż komunalne, to trzeba się zarejestrować w bazie o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami jako wytwórca odpadów.

5. Umieszczanie numeru BDO na dokumentach sprzedażowych

Zgodnie z obowiązującymi przepisami niektóre podmioty zarejestrowane w bazie BDO zobligowane są do umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach sporządzonych w związku z prowadzoną działalnością. Więcej o numerze BDO znajdziesz TUTAJ.

6. Uiszczanie opłaty rocznej za utrzymanie numeru BDO sklep internetowy

Opłata roczna powinna być uregulowana do końca lutego każdego roku. Wysokość opłaty uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa. Dla mikro przedsiębiorstwa, czyli takiego, które zatrudnia do 10 osób oraz nie przekracza 2 milionów euro rocznego obrotu netto, opłata wynosi 100 zł. Dla pozostałych przedsiębiorstw – 300 zł.

BDO sklep internetowy — kary za niedopełnienie obowiązków

Warto pamiętać o wszystkich wyżej wymienionych obowiązkach, gdyż ich nieprzestrzeganie może być kosztowne — kary wynoszą od 5 tysięcy złotych, a w skrajnych przypadkach mogą sięgać nawet 1 miliona.

Aby nie narażać się na niepotrzebne koszty i uniknąć kar przewidzianych przez ustawodawcę konieczne jest zadbanie podstawowe obowiązki podmiotu zarejestrowanego w BDO.

Podstawowe obowiązki podmiotu zarejestrowanego w BDO

  • prawidłowy wpis w rejestrze BDO, 
  • składanie corocznych sprawozdań, 
  • dopilnowanie obowiązujących terminów, 
  • aktualizowanie wpisu w razie potrzeby, 
  • przestrzeganie obowiązujących przepisów z zakresu  gospodarowania odpadami, wprowadzonymi produktami oraz opakowaniami, 
  • prowadzenie stosownej ewidencji

Jak widać obowiązków związanych z BDO i sklepem internetowym, z których trzeba się wywiązać, jest sporo. Jeżeli masz problemy z ich dopełnieniem lub po prostu nie masz na to czasu, chętnie Tobie pomogę. Zapraszam do kontaktu.  

* powyższy artykuł ma charakter informacyjny i ma na celu poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (DBO)

Katarzyna Podsiad

Na co dzień pomagam małym i średnim firmom wywiązać się z obowiązków związanych z rejestracją oraz obsługą systemu BDO. Zagadnieniami związanymi z BDO zajmuję się od momentu wejścia w życie przepisów, które nałożyły na przedsiębiorców obowiązek rejestracji w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami.

Rejestracja BDO

Usługa obejmuje ustalenie zakresu działalności firmy, przeprowadzenie audytu w celu weryfikacji obowiązku rejestracji,  ustalenie kodów odpadów, działów do wpisu oraz przygotowanie i złożenie wniosku

od 299*

Ewidencja BDO

Usługa obejmuje obsługę systemu BDO wraz z prowadzeniem ewidencji.

od 79*

Sprawozdanie BDO

Usługa obejmuje przygotowanie i złożenie sprawozdania na podstawie dostarczonych dokumentów.

od 349*

Aktualizacja BDO

Usługa obejmuje przygotowanie i złożenie wniosku aktualizacyjnego lub wniosku o wykreślenie z rejestru BDO.

od 199*

Pomoc de minimis BDO

Usługa obejmuje przygotowanie wniosku o pomoc de minimis dla wprowadzających produkty w opakowaniach do 1 tony rocznie.

od 249*
Rejestracja BDO po terminie

Rejestracja BDO po terminie – kiedy i jak dokonać wpisu

Rejestracja BDO po terminie - kogo dotyczy? Na wstępie chciałam przybliżyć, kogo dotyczy obowiązek uzyskania wpisu do Bazy Danych o Produktach i...
BDO ODPADY MEDYCZNE

BDO odpady medyczne – 6 branż których dotyczy zagadnienie

BDO Odpady medyczne - definicja Odpady medyczne, zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, stanowią odpady powstające w związku z...
Ewidencja odpadów BDO

Ewidencja odpadów — kto ma obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów?

Ewidencja odpadów - w tym artykule znajdują się podstawowe informacje dotyczące tego, czy firma powinna prowadzić ewidencję wytworzonych odpadów...
OPŁATA RECYKLINGOWA

Opłata recyklingowa za reklamówki i torebki – 5 najważniejszych informacji

W poniższym artykule chcę przybliżyć kwestie dotyczące opłaty recyklingowej i krótko odpowiedzieć na najczęstsze pytania z tym związane. Przede...
BDO SALON KOSMETYCZNY

BDO salon kosmetyczny — wszystko, co musisz wiedzieć o BDO działając w branży beauty

Rejestr BDO salon kosmetyczny — wprowadzenie  W 2018 roku został uruchomiony teleinformatyczny serwis BDO, czyli Baza Danych o Produktach i...

Jeżeli potrzebujesz pomocy związanej z BDO, skontaktuj się ze mną za pomocą tego formularza lub zadzwoń.