Rejestracja w BDO krok po kroku — czyli wszystkie podstawowe informacje o rejestracji w systemie BDO. W artykule tym opiszę proces rejestracji w systemie BDO oraz wyjaśnię kogo dotyczy rejestracja w BDO. Pokażę gdzie i jak wypełnić formularz rejestrowy oraz poruszę temat rejestracji po terminie.
Na wstępie zaznaczę, że rejestracja w BDO powinna odbyć się jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem działalności, dlatego zapraszam do zapoznania się z rejestracją w BDO krok po kroku.
Rejestracja do BDO — kogo dotyczy?
Rejestracja do BDO dotyczy każdego przedsiębiorcy, który:
- w wyniku prowadzonej działalności wytwarza odpady inne niż komunalne,
- gospodaruje odpadami,
- wprowadza na rynek polski opakowania lub produkty w opakowaniach,
- wprowadza na rynek krajowy produkty (opony, oleje, smary),
- wprowadza na rynek krajowy baterie i akumulatory,
- wprowadza na rynek krajowy sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- prowadzi jednostki handlu detalicznego lub hurtowego wydające torby na zakupy z tworzywa sztucznego,
- prowadzi jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami na napoje, lub żywność, pakowane przez tego przedsiębiorcę w te opakowani, lub przedsiębiorcę pakującego i oferującego napoje, lub żywność w takich opakowaniach za pomocą urządzenia vendingowego.
Przykładowe branże, które podlegają rejestracji do BDO:
- sklepy internetowe wysyłające produkty fizyczne
- gastronomia wydająca posiłki na wynos
- firmy remontowo budowlane
- warsztaty samochodowe oraz blacharsko lakiernicze
- importerzy oraz eksporterzy
- sklepy wielkopowierzchniowe lub wydające torby z tworzywa sztucznego,
- producenci
- firmy transportowe
- gabinety stomatologiczne
- gabinety kosmetyczne
- gabinety weterynaryjne
- apteki
- studia tatuażu
- tartaki i zakłady kamieniarskie
- wulkanizacje
To tylko najpopularniejsze branże podlegające pod BDO. Jeżeli nie jesteś pewny czy Twoja działalność podlega pod BDO zapraszam do kontaktu.
BDO — jak się zarejestrować?
Skoro już wyjaśniłam kogo może dotyczyć wpis do BDO, przejdźmy do kwestii jak zarejestrować się w BDO. Z początkiem 2020 roku rejestracja w BDO możliwa jest tylko i wyłącznie online. Nie ma już konieczności składania dokumentów osobiście w urzędzie marszałkowskim, czy wysyłania wniosku pocztą. Wszystkich formalności można dokonać za pośrednictwem specjalnie do tego przeznaczonego elektronicznego systemu BDO, który znajduje się pod adresem https://bdo.mos.gov.pl/.
Do rejestracji niezbędne jest posiadanie aktywnego dostępu do Profilu Zaufanego oraz uiszczenie opłaty rejestrowej. Opłata rejestrowa dotyczy m.in.
- wprowadzających opakowania
- wprowadzających produkty w opakowaniach
- wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny
- wprowadzających baterie i akumulatory
- wprowadzających produkty tj. oleje, smary, opony
Wysokość opłaty rejestrowej wynosi 100 złotych dla mikroprzedsiębiorstw lub 300 dla pozostałych i uiszcza się ją do urzędu marszałkowskiego właściwego dla miejsca siedziby firmy.
Przy rejestracji warto też korzystać z odpowiedniej przeglądarki internetowej. Z doświadczenia wiem, że system najlepiej współpracuje z przeglądarką Mozilla Firefox. Jeżeli nawet w przypadku tej przeglądarki będą występowały problemy, należy wyczyścić pamięć podręczną oraz zadbać o uaktualnienie do najnowszej wersji.
W tym miejscu warto też wspomnieć, że przedsiębiorca nie musi się samodzielnie rejestrować w systemie BDO. Na podstawie pełnomocnictwa podpisanego profilem zaufanym można zlecić zarówno rejestrację jak i pełną obsługę rejestru BDO firmie zewnętrznej lub oddelegować te sprawy, wyznaczonej do tego celu osobie. Jest to bardzo częsta praktyka w firmach, które nie mają działu wyznaczonego do obsługi BDO i chcą uniknąć niepotrzebnych błędów oraz zaoszczędzić czas, który trzeba poświęcić na obsługę BDO.
Pamietaj!
Rejestracja w BDO powinna odbyć się jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem działalności, dlatego zapraszam do zapoznania się z rejestracją w BDO krok po kroku.
BDO rejestracja online
Jak już wspomniałam, zgłoszenie do BDO odbywa się wyłącznie online za pośrednictwem specjalnie stworzonego do tego systemu.
Po wejściu na rządowy portal BDO w pierwszej kolejności należy się zalogować. Aby to zrobić, trzeba wykonać trzy proste kroki:
- Wybieramy przycisk Przejdź do systemu BDO w prawym górnym rogu.
- Wybieramy opcję, zaloguj się przez: Login.gov.pl dostępną na środku ekranu, która przekieruje nas do naszego profil zaufanego.
- Po poprawnym zalogowaniu zostaniemy przekierowani ponownie do serwisu BDO, gdzie należy wybrać zakładkę Wnioski z menu po lewej stronie.
Poniżej grafika, ilustrująca jak się zalogować do BDO krok po kroku:
Formularz rejestrowy BDO — jak wypełnić wniosek rejestrowy?
Przejdę teraz do wyjaśnienia jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru BDO. W poprzednim kroku przeszliśmy do zakładki wnioski. Następnie musimy utworzyć w BDO wniosek rejestracyjny za pomocą przycisku + Nowy wniosek na środku ekranu, a następnie + Nowy wniosek rejestracyjny.
W kolejnym kroku należy uzupełnić dane firmy oraz dane kontaktowe osoby składającej wpis BDO.
Po zapisaniu danych zgłoszenie BDO zostanie wstępnie utworzone z domyślnym miejscem prowadzenia działalności zgodnie z danymi wprowadzonymi w poprzednim kroku. W kolejnym kroku przyjdzie czas na uzupełnienie odpowiednich działów BDO. Aby to zrobić, wybieramy przycisk Opcje a następie Tabele.
BDO zgłoszenie w odpowiednim dziale
Poniżej przedstawiam listę działów, które dotyczą najpopularniejszych branż:
- Dział II – dla wprowadzających na rynek krajowy produkty (opony, oleje, smary),
- Dział III – dla wprowadzających pojazdy
- Dział IV – dla wprowadzających na rynek krajowy sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- Dział V – dla wprowadzających na rynek krajowy baterie i akumulatory,
- Dział VI – dla wprowadzających na rynek krajowy produkty w opakowaniach i dla wysyłających produkty za granicę
- Dział XII – dla wytwórców opadów.
Po uzupełnieniu tabel w odpowiednim dziale nasze zgłoszenie do BDO będzie gotowe do wysłania. W ostatnim korku pozostanie nam do załączenia potwierdzenie uiszczenia opłaty rejestrowej oraz zaakceptowanie oświadczeń i gotowe 🙂 Rejestracja w BDO krok po kroku dobiegła końca. Teraz pozostaje oczekiwanie na nadanie numeru rejestrowego BDO, co może potrwać do 30 dni, o ile w zgłoszeniu do BDO nie zostały popełnione żadne błędy. W przeciwnym razie urząd wezwie do korekty wniosku.
Rejestracja BDO po terminie
Jak już wspomniałam na samym początku wpis do BDO należy zrobić jeszcze przed rozpoczęciem działalności. A co w przypadku gdy prowadzimy działalność bez wymaganego wpisu do BDO? Po więcej informacji zapraszam do osobnego artykułu na temat rejestracji BDO po terminie.
Podsumowanie
Mam nadzieje, że w tym krótkim artykule udało mi się w przejrzysty sposób wyjaśnić jak zarejestrować się do BDO. Jak można zauważyć, nie jest to proces skomplikowany. Najważniejsze jest, aby zadbać o poprawność danych oraz ustalić dokładny zakres wpisu dla danej działalności. Jeżeli jednak nadal jakieś kwestie są niezrozumiałe lub nie masz pewności czy wpis do rejestru BDO dotyczy również Twojej firmy — zapraszam do kontaktu. Chętnie pomogę rozwiać wątpliwości 🙂